כבר מזמן לא רק מרכולית

לפני כשנה וחצי קיבלה אלה בהט את ניהול הכלבו, ומאז חוללה בו שינויים רבים: הכלבו הפך לרווחי; הוא פתוח בכל ימות השבוע, שעות רבות מדי יום; הצוות קטן, אך לא על חשבון השירות. וגם שאלון המשוב חילק מחמאות.
לפני כארבע שנים סיימה אלה את ריכוז הגיל הרך בקיבוץ, והחלה לעבוד כמטפלת בבית-השיטה. לאחר זמן הרגישה שהעבודה הזו אינה מעניינת אותה וגם הבינה כי אם ברצונה לפרנס באופן סביר ארבעה ילדים, היא חייבת לטפס למעלה. ואם אנו מזכירים את העבודה בבית-השיטה, מעניין להיזכר בדרך בה חזרה מדי יום הביתה: רכובה על אופני ספורט, בתלבושת בטיחותית ססגונית, בשולי הכביש. כאשר סיימה קרן צימנד את ניהול הכלבו התפרסם מכרז, אלה ניגשה אליו ? וזכתה. עמית, שהיה אז בראשית דרכו כמנהל קהילה, סימן לה את המטרה: איני מסתפק באיזון, תתחילי להרוויח! אלה החלה לנהל את הכלבו בנובמבר 2005, מעט אחרי שמודל השינוי "על יבש" יצא לדרכו. עד אז העניקה הקהילה לחברים סיבסוד ברמה של 14%, כלומר הקיבוץ החזיר לכלבו את מלוא הסבסוד, וכך יכול היה הכלבו להראות רווחים, כאשר למעשה הקהילה כיסתה את ההפסד. תוך זמן צומצמה ההנחה לחברים ל-7% (כאשר את ההפרש קיבלו החברים בבסיס החישוב), ואת שנת 2006 סיים הכלבו בפלוס 60 אלף.
יוזמות וחידושים (1)
- למזלך, קבלת כלבו מאורגן ומסודר, אילו חידושים ויוזמות הנהגת ופיתחת בעצמך? אלה: נעשתה התייעלות הדרגתית בכוח האדם, שצומצם מאוד לעומת זה שהיה נהוג כל השנים. מעלות שכר כללית שנעה בין 45-40 אלף ש"ח לחודש, הגענו לעלות שכר של כ-32-30 אלף בלבד. המשוב שערכנו הראה כי הצמצום לא פגע כלל באיכות השירות. הוספנו שעות הפתיחה רבות: מינואר 2006 הנהגנו פתיחה כל בוקר ב-07:30, ומינואר 2007 הוספנו שני חידושים: ביום חמישי הכלבו פתוח באופן רצוף מהבוקר עד הערב, וכן הוספנו שעות פתיחה אחר הצהריים בכל ימות השבוע. השיקול שהנחה אותי להרחיב מאוד את שעות הפתיחה: א. דרישה של הציבור ? חברים רבים טענו כי אינם רוצים לתכנן את קניותיהם, אלא רוצים לעשות זאת בכל עת שהם מגלים שחסרים להם פריטים או כשנוח להם מבחינת סדר היום שלהם. ב. התחרות עם הקניונית בחפצי-בה ? לא יכולתי להתעלם מכך שהיא פתוחה כל יום, כל שעות היום. היה לי ברור שאני מפסידים לקוחות ואכן השינוי שעשינו בלם במידה רבה את הקניות של חברים בחפצי-בה ואיפשר להתחרות בה ג. בבית-אלפא קיימת אוכלוסיה די גדולה שיש לה זמן פנוי רב והיא לחצה להתאים את שעות הפתיחה לנוחיותם. ד. הרחבת שעות הקבלה דיללה מאוד את זרם הקונים, בייחוד ירד הלחץ מיום חמישי בצהריים. כך אנו יכולים לבצע קבלה נרחבת בכוח האדם המצומצם. ה. ככל שהכלבו פתוח יותר, אנו מרוויחים יותר, משום שכאשר אנשים באים לקנות, גם פריט או שניים, הם עוברים ליד המדפים ו"מתפתים" לקנות עוד מוצרים. על כך מתבססת כל רשת. - בואי נזכיר יוזמות נוספות. אנחנו יוזמים מבצעים שונים, בעיקר לקראת החגים הגדולים. הייתי רוצה להציע עוד מבצעים, אך אני תלויה בשיתוף פעולה של הספק, משום שללא הסכמתו, אאלץ למכור בהפסד, דבר שכלבו כמו שלנו אינו יכול להרשות לעצמו. בעניין זה איני יכולה להתחרות ברשתות הגדולות, משום שאצלם הדבר מבוסס על כמויות גדולות. גם אם הייתי רוצה לרכוש כמויות גדולות, אין היכן לאחסן אותן. עם זאת, בתחומים רבים אנחנו בהחלט זולים. אמנם חברים באים מדי פעם ומספרים כי ראו מוצר מסוים במחיר זול יותר במקום אחר. אבל ? האם הוא חלק ממבצע? האם הוא נמכר במחיר זול רק כאשר אתה קונה בסכום מסוים? קרן נהגה לומר: "הראו לי קבלה!" וזה גם מה שאני עונה. אמרה לי בחורה המרבה לקנות ברשת גדולה: "המחיר על מוצרים רבים הוא זול יותר, אך בסך הכל קנייתי יקרה מאוד, משום שהם "מפתים" אותי לקנות דברים שכלל לא התכוונתי"... למי שיש רכב פרטי או על חשבון העבודה אולי אין בעיה לבצע קניות בחוץ, אבל אם זו נסיעה משפחתית ? ואז צריך להוסיף את הכיבוד שקונים לילדים ? המסע הזה הוא בוודאי יקר יותר... אסור לשכוח ששם באמת מבזבזים זמן רב על עמידה בתור בקופה. בתחום המתיקה אנו מאוד זולים, מחיר הגלידות נמוך מהמחיר המומלץ, לגבי מוצרי "עלית" ו"אוסם", ב-90% מהמוצרים אנו מתחת למחיר המומלץ. מתנות וכלי-בית - בחוץ לוקחים הרבה יותר. חשוב לי לציין כי במהלך השנה נעשתה בדיקת השוואה בינינו לבין הקניונית בחפצי-בה, ע"י ממלא תפקיד בחפצי-בה, בין שני סלי מוצרים זהים - ויצאנו זולים ב-10%! שידרגנו את ה"באסטה" ? עגלת הירקות והפירות. היא בהחלט יפה וזכתה לתשבחות ואנו משתדלים לשמור על טריות ואסתטיקה. כאשר פירות או ירקות אינם יפים, יש לכך כמה סיבות אפשריות: סיבה עונתית ? למשל, מזוג-האוויר - ואז גם אצל האחרים הם אינם יפים, אך איננו יודעים זאת. חברים נוהגים, כדרכם של קונים, למשש היטב את הפירות והירקות, פעולה שאינה תורמת למראה הטוב שלהם. באשר למחיר ? הוא משתנה לעיתים מיום ליום. אם מישהו ראה אתמול מחיר מסוים במקום אחר, הדבר אינו בהכרח תקף גם היום. חשוב לי לציין כי איננו "מסתירים" בפנים סחורה באיכות אחרת. מה שיש ? מוצג בחוץ. השבוע אמרה לי חברה: "נסעתי לשוק לראות על מה כולם מדברים. מה שברור, אני נשארת פה!".
הכלבו רווחי
- איך את קובעת את מחירו של כל פריט? המחיר נקבע כך שיהיו כ-10% רווח אחרי ההנחה לחבר, כדי לשלם משכורות ועלויות אחזקה. חברים לפעמים אומרים לי: "המחירים עלו מאוד!". חשוב להדגיש שהמחיר עולה בהתאם לעלות המחירים של הספקים. הכול עובר דרך המחשב ונמדד באחוזים. זה לא כך שאני מחליטה פתאום: "היום נעלה את מחיר הקפה". - מה מצבו הכספי של הכלבו? סיכום שנת 2006 הראה רווח אמיתי של 60 אלף ?, לאחר תשלום משכורות. אין מגמה אחידה על פני כל השנה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה נעשית קנייה גדולה. לאחר ספירת המלאי של סוף השנה, יש לחדש את המלאי לרמות המקובלות, ובחודש מרץ אנו מצטיידים לקראת עונת החגים (פורים, פסח, עצמאות). בתקופת החגים הקניות גוברות ונכנס כסף רב, הודות למימוש המלאי. לקראת חגי תשרי (ראש השנה וסוכות) שוב אנו רוכשים מלאי מתאים ובחודש החגים הוא נמכר. - איך את מתמודדת עם התחרות מצד הקניונית? זו הייתה בתחילה הפתעה לא נעימה. אנשי חפצי-בה עברו לשם בהמוניהם, בין היתר משום שנסגרה בפניהם האפשרות לקנות בהקפה ולשלם דרך הקיבוץ, וגם לא מעט מאנשי בית-אלפא הלכו לשם כדי לנסות. הכלבו מציע מגוון גדול ואיכותי יותר מהקניונית וברמה אסתטית גבוהה. בנוסף לכך ניתנת לחברי חפצי-בה הנחה של 2%. רבים מאנשי חפצי-בה חזרו אלינו, גם משום שהצענו הסדר תשלומים נוח וגם מפני שעשו את ההשוואה וקיבלו החלטות. חלק גדול ממשיך לקנות שם ואחרים מחלקים את הקניות בין המקומות. אין להכחיש שהקניונית הורידה מאיתנו נתח רציני, אבל למדנו לחיות עם הבעיה.
יוזמות וחידושים (2)
- אילו עוד יוזמות תפתחי בקרוב? אני מתכננת לשנות את שעות הפתיחה אחר הצהרים בשעות הקיץ ? לא לפתוח לפני שש בערב ולהשאיר פתוח עד תשע בערב, כדי לאפשר בילוי בבריכה ולמנוע את הצורך לצאת מהבית בשעות החמות. אני מתלבטת אם להרחיב את שעות הפתיחה בשבת בצהרים. אני שוקלת הקדמת הפתיחה, עוד לפני שמתחילים להכין צהריים. על הפרק ? הצבת שלטים בצמתים המרכזיים באזור, כדי למשוך עוד קונים אלינו. ברצון הייתי מוסיפה עוד מוצרים, חלקם לשם תחרות, אך אין עוד מקומות פנויים על המדפים. ברור לי שיש להגדיל את המחסנים לשמירה על המלאי. השנה נגיש תוכנית להרחבת הכלבו לכיוון צפון ונבקש לכלול אותה בתוכנית ההשקעות ל-2008. השנה ביקשנו רכב מסוג "מיול", כדי להוביל סחורה מבית הקירור וכן להתחיל שרות נסיוני של הובלות בתשלום לבתים, דבר שיש לו ביקוש. לצערי, שללו את הבקשה בטענה שעליי להוכיח שהקנייה תחזיר עצמה. איני רואה שמבקשים זאת מענפים אחרים ומפעלים, שיש בהם יותר מכלי רכב אחד ולא בטוח שהם מרוויחים. לדעתי, יש לאפשר לנו להשקיע את ה-60 אלף שאנו מרוויחים בפיתוח המקום. נכון, אישרו לי מקרר ב-27 אלף ?, אבל זה אינו מספיק. הייתי רוצה להקים בית קפה לנוחיות חברים, דבר שגם היה מקדם את הקונדיטוריה שלנו, אבל המקום כל כך מצומצם והרחבה בחוץ אינה מתאימה כפי שהיא כיום. פנתה אליי חברה והציעה להקים גלידריה, אבל הציעה שההשקעות (מקרר, ריהוט, כלים, גלידות) וההפעלה עלינו, דבר שאיני יכולה להרשות לעצמי כעת. הכנסנו השנה חידוש ? מכירת בשר טרי, מוצר שהפך להיט והביקוש עולה כל הזמן. לאחרונה שיפרנו את האריזה ונתנו לה צורה אסטטית. בקרוב נשפר את האריזה לכל המוצרים שאנו קונים בתפזורת ואורזים אצלנו (שניצלים, נקניקיות, המבורגר וקציצות). דובר כבר בעבר על האפשרות לרכז את חנויות המכירה בקיבוץ (החנות של איירה, אופנת איריס ועוד) באזור אחד. אני חושבת שזה רעיון טוב ויגדיל מכירות, אך צריך ליזום זאת ולהשקיע בפיתוחו - מה למדת משאלון המשוב שערכתם, ותוצאותיו התפרסמו? התוצאות היו מאוד מחמיאות והרימו לצוות את המוראל. בדרך כלל אנו שומעים ביקורת וטענות, ומי שמרגיש מרוצה אינו אומר זאת, אולי כי הדבר מובן מאליו. הציונים היו טובים בייחוד בקטע של השירות. אנו עובדים על שיפור נושא הצגת מחירים וסימונם.
בחירה אישית נכונה

- איך את מרגישה לאחר שנתיים? את מרוצה מהבחירה שלך? יש לי סיבות רבות להיות מרוצה: הכלבו נראה יפה ומטופח; חברי קיבוצים אחרים אינם חדלים לשבח את המקום מכל בחינה; אנשים המגיעים דרך האירוח מחמיאים על המחירים ומגוון המוצרים. אני רוצה בהזדמנות זאת לשבח את קרן צימנד, שקבעה סטנדרטים גבוהים, ואני שמחתי לאמץ אותם ולשפרם. יש לי הרבה עניין בעבודה - אוהבת לסדר מדפים, לנהל מו"מ עם ספקים, להרגיש שהצלחתי להשיג מהם תנאים. אני נהנית לבצע את העבודות הנדרשות במחשב. וגם נהנית ושמחה לשמוע מהחברים עד כמה הם נהנים לבוא לכלבו. עם זאת, יש לציין שהעבודה קשה מאוד והצוות ? שכל אחד בו תורם את חלקו ? לפעמים ממש "נופל מהרגליים", אך למרות העייפות ממשיך להאיר פנים ללקוחות ולספקים, וזה לא תמיד קל. אני בהחלט מתכוונת להמשיך לנהל את הכלבו, כדי ליישם את תוכניות הפיתוח. אני מעריכה שאני מבצעת את תפקידי היטב. - את נמצאת פה שעות רבות, מה אומרת המשפחה? הילדות באות לכאן הרבה ומשתלבות בעבודה. עידן, שימי העבודה שלו ארוכים בהרבה משלי, היה רוצה שלא אעבוד ביום ששי, אבל כל עוד איני יכולה לאפשר לחברי הצוות שבוע עבודה של חמישה ימים, לא אוכל לעשות זאת דרך קבע. - לסיום ? מה המסר לציבור? אני רוצה לחזור ולהתייחס לכך שחברים טוענים כי ראו במקומות אחרים מוצרים במחיר נמוך יותר. אני חושבת שהסברתי מדוע דברים כאלה קורים, וכן הסברתי את מגבלות המקום הזה, שבמושגים אזוריים הוא קטן מאוד. בסופו של דבר יעשה כל אחד את החשבון הכספי שלו ויחליט היכן יקנה. אני רוצה להאמין שחברים יודעים להעריך את המקום בו נמצא הכלבו שלנו וידעו לנצל את יתרונותיו. ועוד דבר קטן לסיום: כאשר חבר פונה לבקש מוצר מסוים, הוא בדרך-כלל משתמש במשפט: "אין לכם דבר זה וזה"... לנו נעים יותר כאשר השאלה נפתחת במילה "יש" ? כי ברוב המקרים אכן יש!
צוות הכלבו: אלה בהט ? מנהלת נעמה רון, רחל ורד, מיכל פנחסי, דוד סיטבון ? עובדים קבועים במשרה מלאה. טל אגוזי, נוגה הרפז ? במשרה חלקית אילנה רובין ? קופאית בשעות לפני הצהריים מיכאל פאר, סתיו כהן, שירי גדיש, נועם בן-צבי, עינב גדיש ?קופאים במשמרות.
כתב: מיכאל

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן